Mi az éber figyelem?

Jon Kabat-Zinn: Bárhová mész, ott vagy c. könyvéből összeállította Kun Szilvi

Forrás: Jon Kabat-Zinn: Bárhová mész, ott vagy c. könyv borítója

Az éber figyelem egy régi buddhista gyakorlat, amelyet a buddhista meditáció szívének neveznek, és a felébredésről szól. A meditáció segít abban, hogy felébredjünk a gépiesség és öntudatlanság álmából és ezzel lehetővé teszi, hogy kiaknázzuk életünk tudatos és tudattalan lehetőségeinek teljes spektrumát. Bölcsek, jógik és zen mesterek közös tapasztalata azt sugallja, hogy ha befelé fordulunk, és figyelmes, módszeres önmegfigyeléssel megvizsgáljuk saját természetünket és tudatunk természetét, akkor elégedettebben, nagyobb harmóniában és bölcsességben tudjuk élni az életünket. Emellett  olyan világnézetet is kínál, amely kiegészíti azt a legfőképpen redukcionista és materialista szemléletet, amely jelenleg a nyugati gondolkodást és intézményeket uralja.

Az éber figyelem alapvetően egyszerű fogalom. Ereje a gyakorlásban és alkalmazásban rejlik. Az éber figyelem azt jelenti, hogy figyelmünket bizonyos módon irányítjuk: szándékosan, a jelen pillanatban és  megítélés nélkül. Ez a fajta figyelem nagyobb éberséget és tisztaságot szül, és a jelen pillanat valóságának elfogadását eredményezi. Ráébreszt bennünket arra a tényre, hogy életünk csupán pillanatokban bontakozik ki. Ha nem vagyunk teljesen jelen az ilyen pillanatok számára, akkor elmulaszthatjuk azt, ami a legértékesebb az életünkben, és nem vagyunk képesek felismerni a növekedésre és átalakulásra való képességünk gazdagságát és mélységét.

Az éber figyelem egyszerű, ám mégis hatékonyan megmutatja, hogyan tudjuk eltávolítani az utunkból az akadályokat, s hogyan kerülhetünk újra kapcsolatba bölcsességünkkel és életerőnkkel. Még ha csak néhány percig gyakoroljuk is, önmagához vonzza a szívet. Megidézi azt a meghittséget, amelyre vágyunk és amely hívogat  bennünket, mert végül is az éber figyelem bensőséges kapcsolat önmagunkkal és a világgal.

Az éber figyelem olyan, mint a tudatos élet művészete, nevezhetjük “szívből jövő életnek” is. Nem áll ellentétben egyetlen hitrendszerrel vagy hagyománnyal sem, egyszerűen egy gyakorlatias módja annak, hogy jobban kapcsolódjunk lényünk teljességéhez az önmegfigyelés, az önkutatás és az éber, figyelmes cselekvés módszeres folyamata révén. Gyakorlására a lágyság, a megbecsülés és a táplálás jellemző.

PRÓBÁLD KI!

A nap folyamán időnként állj le, ülj le, és válj tudatossá a légzésedre. Végezheted öt percig vagy öt másodpercig. Merülj bele a jelen pillanat teljes elfogadásába, melybe az is beleszámít, hogyan érzed magad és hogyan érzékeled, ami történik. Ne próbálj megváltoztatni semmit, csak lélegezz és engedd el! Lélegezz és engedd! Engedd el a gondolatot, hogy ebben a pillanatban bárminek máshogy kéne lennie. Engedd meg magadnak, hogy ez a pillanat éppen az legyen, ami, és te éppen az legyél, ami vagy. Amikor készen állsz, mozdulj abba az irányba, amelyet a szíved kijelöl – éber figyelemmel és elszántan.

Forrás: Jon Kabat-Zinn: Bárhová mész, ott vagy. Ursus Libris Kiadó. Budapest, 2009.

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.